haitarit tinapillit munniharput okariinat bodhranit viulukotelot turkkilaiset soittimet

Turkkilaiset soittimet

Bağlama ja cura saz

Bağlama (lausutaan "baalama") on Turkin yleisimpiä kielisoittimia. Usein soitinta kutsutaan nimellä saz. Saz on kuitenkin yleisnimi, joka kattaa suuren joukon samansukuisia soittimia. Bağlamassa on kolme kieltä tai kieliryhmää, joista alin (soitinta pidettäessä soittoasennossa) on kolmoiskieli ja kaksi muuta ovat parikieliä. Pitkäkaulaisen Bağlaman tavallisin viritys on AA-GG-DDD (lihavat kirjaimet edustavat punottuja kieliä, jotka soivat oktaavia alempaa kuin samaan kieliryhmään kuuluvat muut kielet). Lyhytkaulaisen bağlaman viritys on tästä pientä terssiä ylempänä, siis CC-BbBb-FFF. Pitkäkaulaisesta soittimesta saa näin ollen lyhytkaulaisen kun capon pistää kolmannelle otenauhalle. Muita viritystapoja on suuri määrä ja monet länsimaalaiset muusikot käyttävät "omaa" mieleistä viritystään.
Cura saz tai lyhyemmin vain cura (lausutaan "dzura") on kuin pienikokoinen baglama, mutta eroaa siitä koon lisäksi myös kieliltään ja viritykseltään. Kaikki kolme kieltä ovat parikieliä ja tavallisin viritys on GG-DD-AA.

Valikoimasssamme olevat bağlamat ja curat on rakentanut soittimenrakentaja Saadettin Karakoca, joka on kotoisin Etelä-Turkissa sijaitsevasta Manavgatista. Hän on valmistanut saz-perheen soittimia jo noin 30 vuotta ja tekee myös myymämme sipsit ja meyt.
Alla myynnissä olevat bağlamat ja cura sazit edustavat Karakocan tuotantosarjan edullisinta hintaryhmää. Soittimien viimeistely on karkeampaa ja epätasaisempaa kuin kalliimmissa ammattilaismalleissa, mutta soinniltaan ja soitto-ominaisuuksiltaan ne ovat lähestulkoon kalliimpien mallien veroisia.
Bağlamoiden päämateriaalina on käytetty kuusta ja mahonkia. Saadettin Karakoca













Saadettin Karakoca baglama-verstaallaan

Mey

Meyn runko-osan valmistuksessa käytetään kovia hedelmäpuulajeja, kuten appelsiinipuuta.

Englanninkielisiä ohjeita Meyn ja Dudukin käytöstä

Kaval

Kaval on molemmista päistään täysin avoin huilu, jota soitetaan osapuilleen aluella jonka länsirajana on Bulgaria ja itärajana Armenia. Sen kaihoisa sointi on tuttu bulgarialaiseen ja balkanilaiseen musiikkiin perehtyneille. Kaval on kromaattinen soitin ja sen ääniala on noin kaksi ja puoli oktaavia. Sormiaukkoja yhteensä 8, joista yksi huilun alapuolella. Myymämme D-vireiset kavalit on valmistanut Yaşar Karakoca.

Sipsi

Sipsi muistuttaa kotimaista ruokopilliämme mutta eroaa siitä materiaalinsa puolesta. Käytetyn ruo'on jäykkyys tekee sipsin äänestä lähes säkkipillimäisen, varsinkin kiertoilmahengitystekniikkaa käytettäessä. Puhallusvoimakkuus määrää täysin viritystason. Puhaltamalla hiljaa tai voimakkaammin voi yksittäisen sävelen korkeutta muuttaa noin kokosävelaskeleen verran. Sormiaukkoja on 5 yläpuolella ja yksi alapuolella.

Bağlama

Lyhytkaulainen bağlama, sis. kantopussin 140,-
Pitkäkaulainen bağlama, sis. kantopussin 140,-
Lyhytkaulaisen bağlaman kielisarja 8,-
Pitkäkaulaisen bağlaman kielisarja 9,-
Bağlaman plektra, 10 kpl 3,-

Cura saz

Cura saz, sis. kantopussin 80,-
Cura sazin kielisarja 8,-
Cura sazin plektra, 10 kpl 3,-

Kaval

Kaval, D-vireinen 140,-

Mey

Mey 30,-

Sipsi

Sipsi 9,-

Turkkilaisia musiikkinäytteitä

Kuuntele miten Cetin Akdeniz soittaa lyhytkaulaista bağlamaa:

 

...ja toinen alan mestari Erol Parlak cura sazia:

 

...ja Ferhat Erdemin huimaa sipsitaituruutta:

 

Ferhat Erdem on myös mestaristason Kavalin soittaja:

 

Zafer Tasdan ja Mey: